Across the oceans: a new global geography. A journey through world history in lower secondary school
DOI:
https://doi.org/10.60923/issn.2704-8217/21995Keywords:
World History, Proto-globalization, Learning unit, Modern EraAbstract
This learning unit was implemented in a second-year lower secondary school class in Apricena (Province of Foggia), with the aim of experimenting with a teaching approach inspired by World History. In a context where history education remains strongly anchored in an eurocentric and national perspective, the unit offers a trans-regional and cross-cultural view of historical processes, focusing on global human interconnections. Structured into three modules, the project allowed students to analyze historical, economic, and cultural dynamics between the 15th and 18th centuries through a comparative lens. Activities were designed with a hands-on and cooperative methodology, including interactive maps, source analysis, group work, and digital tools, to foster active engagement and the development of metacognitive skills.
References
Bernardi, P. & Monducci, F. (cur.). (2012). Insegnare storia. Guida alla didattica del laboratorio storico. Torino: UTET.
Braudel, F. (1997). Storia misura del mondo (G. Zattoni Nesi, trad.). Bologna: Il Mulino.
Burton, A. (2011). A Primer for Teaching World History: Ten Design Principles. Durham: Duke University Press Book.
Cajani, L. (2004). L’insegnamento della storia mondiale nella scuola secondaria: appunti per un dibattito. Dimensioni e problemi della ricerca storica, 2, pp. 319-340.
Cajani, L. (2008). La storia mondiale e la scuola italiana. Cronaca della commissione De Mauro. In Brusa A. & Cajani L. (cur.). La storia è di tutti (pp. 248-285). Roma: Carocci.
Corsini, C. (2023). La valutazione che educa. Liberare insegnamento e apprendimento dalla tirannia del voto. Milano: FrancoAngeli.
De Gayangos, P. (a cura di) (1866). Cartas y Relaciones de Hernan Cortés al emperador Carlos V. Paris: A. Chaix.
Di Fiore, L. & Meriggi, M. (2011). World History. Le nuove rotte della storia. Bari-Roma: Laterza.
Dickinson, E. R. (2014). What a world history course can’t do is present a history of the world (intervista). In The Source (pp. 5-9).
Goucher, C. & Walton, L. (2008). World History. Journeys from past to present. London: Routledge.
Magnani, E. (2017). I luoghi della tratta degli schiavi in Africa tra memoria, identità e turismo. Storicamente.Org. Laboratorio di Storia, 13, art. 33, pp. 1-17. https://storicamente.org/sites/default/images/articles/media/2006/magnani-tratta-degli-schiavi-africa-luoghi.pdf
Manning, P. (2005). Migration in World History. London: Routledge.
Ministero dell’Istruzione (2012). Indicazioni Nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione.
Ministero dell’Istruzione (2018). Indicazioni Nazionali e Nuovi Scenari.
Ministero dell’Istruzione e del Merito (2025). Nuove Indicazioni 2025. Scuola dell’infanzia e Primo ciclo di istruzione. Materiali per il dibattito pubblico. https://www.mim.gov.it/documents/20182/0/Nuove+indicazioni+2025.pdf/cebce5de-1e1d-12de-8252-79758c00a50b?version=1.0&t=1741684578272
Perla, L. e Galli della Loggia, E. (2023). Insegnare l’Italia. Una proposta perla scuola dell’obbligo, Brescia: Scholè.
Quinn, J. (2024). Occidente. Un racconto lungo 4000 anni. Milano: Feltrinelli.
Ritchhart, R., Church, M., Morrison, K. (2011). Making Thinking Visible: How to Promote Engagement, Understanding, and Independence for All Learners. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
UNESCO (2015). Educazione alla cittadinanza mondiale temi e obiettivi di apprendimento. https://www.unesco.it/it/temi-in-evidenza/educazione/educazione-alla-cittadinanza-globale-temi-e-obiettivi-di-apprendimento/
Vanhaute, E. (2015). Introduzione alla World History. Bologna: Il Mulino.
Venegoni, G. (2013). Alle origini della world history. Equilibri, 3, pp. 413-422.
Wiggins, G. & McTighe, J. (2013). Essential Questions: Opening Doors to Student Understanding. Alexandria: ASCD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nicola Contegreco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.