Historical sources that teach plurality: songs from the oral tradition

Authors

  • Maria Nastasio Università di Bergamo
  • Primarosa Bosio Docente di scuola primaria
  • Tiziana Porteri Docente di scuola secondaria di primo grado

DOI:

https://doi.org/10.60923/issn.2704-8217/22239

Keywords:

Traditional oral song, Education, Pluralism, Historical sources

Abstract

This paper proposes some activities aimed at fostering pluralism through the use of traditional oral songs in the teaching of history. The article highlights their value as important sources for interpreting historical events from multiple perspectives, with particular attention to the viewpoint of subordinate classes, often excluded from canonical narratives.

References

Banda Musicale del Corpo della Guardia di Finanza diretta dal maestro O. Di Domenico (1970). Inni e marce celebri [LP]. Milano: Ricordi (SMRP 9068).

Bonetti, R. (2019). Etnografie in bottiglia. Apprendere per relazioni nei contesti educativi. Milano: Meltemi Editore.

Brambilla, C. (2023). Oltre l’inclusione. Educare alla pluralità attraverso il confine. Sperimentazioni cooperative tra antropologia e educazione. Illuminazioni, n. 63. https://www.rivistailluminazioni.it/wp-content/uploads/2023/04/Chiara-Brambilla_OLTRE-L-INCLUSIONE-EDUCARE-ALLA-PLURALITA-ATTRAVERSO-IL-CONFINE-SPERIMENTAZIONI-COOPERATIVE-TRA-ANTROPOLOGIA-E-EDUCAZIONE.pdf

Caravaglios, C. (1934). La leggenda del Piave, in I canti delle trincee. Contributo al folklore di guerra. Bollettino dell’Ufficio Storico del 5 luglio 1934, n. 3.

Castelli, F., Jona, E. & Lovatto, A. (2005). Senti le rane che cantano. Canzoni e vissuti popolari della risaia. Roma: Donzelli editore.

Concina, C. & Cherubini, B. (1953). Mondina, in Claudio Villa [78 rpm record]. Napoli: Vis Radio.

Coro della S.A.T. (1996). Là su per le montagne, vol. III [LP; arrangiamenti di L. Pigarelli]. RCA Italiana (PML 10359).

Currà, A., Vettori, G. & Vinci, R. (1977). Canti della protesta femminile, contributi per una presa di coscienza d'una nuova cultura rivoluzionaria. Roma: Newton Compton Editori.

Daffini, G. & Carpi, V. (1996). Una voce un paese [CD]. Milano: I dischi del sole.

Frabboni, F. & Pinto, Minerva F. (2003). Introduzione alla pedagogia generale. Urbino: Laterza.

Leydi, R. (1973). I canti popolari italiani. Milano: Mondadori.

Lodi, M. (a cura di) (1973). Canti del popolo. Biblioteca di lavoro. Firenze: ed. Luciano Manzuoli.

Morin, E. (1999). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Renzi, L. (1975), Senza parole: il contributo britannico alla teoria del sottosviluppo verbale. Lingua e contesto, n. 1, pp. 189-206.

Tassan, M. (2020). Antropologia per insegnare. Diversità culturale e processi educativi. Bologna: Zanichelli.

Vettori, G. (1974). Canzoni italiane di protesta. 1794-1974. Roma: Newton Compton Editori.

Published

2025-12-16

How to Cite

Nastasio, M., Bosio, P., & Porteri, T. (2025). Historical sources that teach plurality: songs from the oral tradition. Didattica Della Storia – Journal of Research and Didactics of History, 7(1), 129–140. https://doi.org/10.60923/issn.2704-8217/22239

Issue

Section

Experiences