Contemporary Archaeology: An Educational Experience with Waste
DOI:
https://doi.org/10.60923/issn.2704-8217/22487Keywords:
Contemporary archeology, Historical Sources, Document, Rubbish, Laboratory teachingAbstract
The essay presents a teaching experience carried out in a fifth grade of primary school and in a second grade of lower secondary school related to the archaeology of the contemporary, in particular the archaeology of waste. The experience originated from a collective action of cleaning a public garden in Bologna. The collected waste objects were sanitized by the teachers and then classified and interpreted by the children of a fifth grade of primary school as finds from a recent past. Subsequently, a second-grade class of lower secondary school took into consideration the corpus of artifacts and interpretations, analyzing it again starting from their different and more mature skills. The students' elaborations were an opportunity to produce a series of reflections on laboratory teaching on historical sources.
References
Anichini, F., De Felice G., Gattiglia G., (cur.) (2024). I Convegno italiano di archeologia dell’età contemporanea, Pisa, 30 novembre - 1° dicembre 2023. Bari: Edipuglia.
Augenti, A. (2020). Scavare nel passato. Roma: Carocci.
Bernardi, P. (cur.) (2004). Insegnare storia con le situazioni-problema. Bologna: Associazione Clio 92.
Bernardi, P. (cur.) (2006). Insegnare storia. Guida alla didattica del laboratorio storico. Torino: UTET.
Brusa, A. (2021). La grammatica dei documenti e i modelli di laboratorio storico, Lezione 7b. In “Historia ludens”. https://www.historialudens.it/didattica-della-storia/418-lezione-7b-la-grammatica-dei-documenti-e-i-modelli-di-laboratorio-storico.html
De Felice, G. (2023). Archeologie del contemporaneo. Paesaggi, contesti, oggetti. Roma: Carocci.
De Felice, G. (2024). L’archeologia del contemporaneo in dieci oggetti. Roma-Bari: Laterza.
Flutsch, L. (2005). Futur antérieur. Trésors archéologiques du 21e siècle après J.-C. Lausanne: infolio editions.
Gabrielli, G. (2020). Tracce. Un’attività per esercitarsi a vedere il passato negli oggetti. Didattica della Storia – Journal of Research and Didactics of History, 2(1), 171–182.
Mattozzi I. (2004). La didattica laboratoriale nella modularità e nel curricolo di storia. In P. Bernardi, (cur.), Insegnare storia con le situazioni-problema (pp. 41-54). Bologna: Associazione Clio 92.
Ministero dell'istruzione e del merito (2025). Indicazioni Nazionali per il curricolo. Scuola dell’infanzia e Scuole del Primo ciclo di istruzione. https://www.mim.gov.it/-/indicazioni-nazionali-per-il-curricolo-scuola-dell-infanzia-e-scuole-del-primo-ciclo-di-istruzione
Ortoleva, P. (2024). La storia a scuola, episodio 11 di Dentro la storia, podcast di Rai Play Sound. Cura editoriale A. Serughetti, sound designer F. Dini. Fondazione Dalmine.
Prats Cuevas, J., (2024). Appunti sulla funzione educativa della storia e sul modo di insegnamento, Ricerche Storiche, LIV(3), 25-41.
Renfrew, C. & Bahn, P. (2018). Archeologia. Teoria, metodi e pratica. 3 ed. italiana. Bologna: Zanichelli.
Rathje, W. &, Murphy, C. (1992). Rubbish! The Archeology of Garbage. New York: Harper Collins.
Rosso, E. (2006). Le fonti, dalla storiografia al laboratorio di didattica. In P. Bernardi, (cur.), Insegnare storia. Guida alla didattica del laboratorio storico (pp. 105-132). Torino: UTET.
Santacana Mestre, J. & Llonch Molina, N. (2022). Fare storia con gli oggetti. Metodi e percorsi didattici per bambini e adolescenti. Roma: Carocci.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gianluca Gabrielli, Edoardo Recchi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.